Melepak-lepak di Taichung, Taiwan. Seni bina yang unik.(In Malay, 馬來文)

Discover Taichung in a different perspective, walk through the city with some amazing architectures. From National Theater to City Hall, go on and amaze yourself! All paragraph below will be in Malay(馬來文). Enjoy!

TOH4

Taichung Metropolitan Opera House

Apabila saya sampai ke Taichung dari Taipei, perkara pertama yang menariki mata saya ialah seni bina yang sangat hebat. Kepada sesiapa yang suka melawati atau menangkap gambar-gambar bangunan yang luar biasa, Taichung ialah satu destinasi yang baik dalam Taiwan.

TOH5

Gambar di bawah ialah reka dalaman Taichung Opera House, Ia mempunyai lobi, tangga lingkaran, dan auditorium.

Bangunan yang berbentuk gua ini ialah direka oleh arkitek yang memenangi Anugerah Pritzker dari Jepun, Toyo Ito. Ia mempunyai 6 tingkat, bangunan ini telah dibuka sejak bulan Oktober yang lalu. Ia diguna sebagai tapak untuk memegang pameran seni, prestasi teater, dan pameran wayang.

The National Taichung Theater is not just a building that houses the opera. The entire architecture itself is an opera. One can feel the flow of air, sound and light not only in the foyer, but within the restaurant, sky garden and everywhere else in the building.
One feels overwhelmed by the grandeur of a cosmic brilliance coming out of the architecture.  – Toyo Ito

Di bawah ialah gambar tingkat ke-enam, atas bumbung. Ia dilengkapkan oleh landskap yang unik, dan flora-flora juga dipilih dengan teliti.

TOH6

Peta Lokasi dan pengakutan awam

發表迴響